8:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنجشنبه.

061-53222225

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

فیس بوک

توییتر

 

آئین‌نامه اجرایی تبصره (1) ماده (17) قانون مالیات بر ارزش افزوده

موسسه اروند مشاور > اخبار  > آئین‌نامه اجرایی تبصره (1) ماده (17) قانون مالیات بر ارزش افزوده

آئین‌نامه اجرایی تبصره (1) ماده (17) قانون مالیات بر ارزش افزوده

آئین‌نامه اجرایی تبصره (1) ماده (17) قانون مالیات بر ارزش افزوده

تاریخ : 1402/07/30

شماره : 140310

پیوست : دانلود پیوست

وزارت امور اقتصادی و دارایی

بر اساس پیشنهاد شماره 200/13332/ص مورخ 1402/07/24 سازمان امور مالیاتی کشور، آئین ‌نامه اجرایی تبصره (1) ماده 17 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/03/02 مجلس شورای اسلامی به شرح زیر تصویب می‌ گردد:

ماده 1 ـ تعاریف:

در این آئین‌نامه اجرایی اصطلاحات در معانی مشروح زیر به کار می‌ روند:

الف ـ قانون: قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/3/2.

ب ـ سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور.

ج ـ مودیان مشمول این آیین‌نامه: مودیانی که به شرح زیر، از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می ‌شوند.

  1. دفاتر اسناد رسمی
  2. شرکت‌ های بیمه و نمایندگی‌ های آن‌ ها
  3. دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات مشترکین تلفن و …)
  4. دفاتر خدمات دولت الکترونیک (پلیس + 10)
  5. دفاتر خدمات الکترونیک شهر
  6. صاحبان تالارهای پذیرایی و رستوران‌ ها، چلوکبابی ‌ها، سالن غذا خوری و سفره ‌خانه ‌های سنتی و همچنین اغذیه فروشی‌ های زنجیره ‌ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز، تهیه و ارائه انواع غذا به صورت بیرون‌ بر (آشپزخانه‌ ها و کیترینگ ها) اعم از صنعتی یا خانگی، کافی شاپ‌‌ ها
  7. بنگاه‌ های معاملات املاک
  8. بازار متشکل ارزی
  9. صاحبان سینماها و تماشاخانه ها
  10. سکو(پلتفرم) های نمایش خانگی (فیلیمو، نماوا، فیلم نت، تماشاخانه، آنتن و …)

د ـ مشتریان مشمول این آیین ‌نامه:

ـ تمام یا برخی از خریداران کالا و خدمات غیرمعاف از مودیان مشمول این آیین‌ نامه حسب اعلام سازمان

ـ تحویل گیرندگان نهایی کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی

تغییرات بعدی در فهرست مودیان و مشتریان مشمول این آیین ‌نامه، با پیشنهاد سازمان و تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام خواهد شد.

هـ ـ صورتحساب: صورتحساب موضوع بند (ث) ماده  1قانون پایانه ‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و صورتحساب موضوع ماده 8 آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات ‌های مستقیم

ماده 2 ـ مودیان مشمول این آیین ‌نامه مکلفند از ابتدای دوره مالیاتی بعد از اعلام سازمان، مالیات و عوارض متعلقه را، همزمان با صدور صورتحساب به حساب سازمان واریز نمایند. چنانچه بازه زمانی از تاریخ اعلام تا تاریخ مشمولیت به شرح فوق، کمتر از یک ماه باشد، تکلیف مذکور به ابتدای دوره‌ی دوم بعد از اعلام سازمان موکول می‌شود. مودیان موضوع این آیین ‌نامه کماکان مکلف به رعایت سایر مقررات و تکالیف از جمله ارائه اظهارنامه (تا قبل از اجرای کامل قانون پایانه ‌های فروشگاهی و سامانه مودیان برای کلیه مودیان موضوع این ماده و پس از راه ‌اندازی سامانه مزبور، برای مودیان غیر عضو) و ارائه اسناد و مدارک خواهند بود.

ماده 3 ـ سازمان باید مشتریان مشمول این آیین ‌نامه را مکلف نماید نسبت به واریز مالیات و عوارض ارزش افزوده به حساب تعیین شده اقدام نمایند. در این صورت سازمان مکلف است فهرست مودیان مشمول این آیین ‌نامه را همزمان با اعلام عمومی به نحو مقتضی به اطلاع مشتریان آن‌ ها برساند.

توضیح آن که تحویل گیرندگان نهایی کالای پشتوانه گواهی سپرده، مکلفند در صورتی که کالای موصوف ماهیتا مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد، مالیات و عوارض مربوطه را قبل از تحویل فیزیکی کالا، پس از کسر اعتبار مالیاتی به حساب سازمان واریز نمایند. بورس‌ های کالایی موظف به نظارت بر انجام این فرآیند توسط تحویل گیرنده نهایی کالا و بررسی صحت اجرای آن می باشند.

تبصره: در مواردی که برای هر یک از مشتریان تکلیف پرداخت مالیات و عوارض متعلقه در نظر گرفته شده باشد، تکلیف پرداخت برای طرف مقابل (مودیان مشمول این آیین ‌نامه) ساقط می‌ شود. بدین معنا که سازمان صرفا مودیان یا مشتریان آن‌ها را مکلف به واریز مالیات و عوارض می‌نماید.

ماده 4 ـ در صورتی که بهای صورتحساب (کالا و خدمات) از طریق دستگاه کارتخوان بانکی (pos) یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی پرداخت ‌شود مودیان مشمول این آیین‌ نامه می‌بایست مالیات و عوارض فروش را بر اساس ترتیبات تعیین شده از سوی سازمان به صورت برخط و از طریق ایجاد زیر ساخت ‌های لازم توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حساب‌ های مربوطه واریز نمایند.

تبصره ـ چنانچه پرداخت مبلغ صورتحساب از سوی مشتریان مودیان مشمول این آیین ‌نامه به سایر روش‌ ها به جز دستگاه کارتخوان از قبیل چک (به تاریخ روز) یا به صورت وجه نقد باشد، مودیان مشمول این آیین‌ نامه مکلفند مالیات و عوارض مربوط به این معاملات را از طریق سامانه برخط در پایان روز بعد به حساب ‌های سازمان واریز نمایند.

ماده 5 ـ مالیات و عوارض واریزی به حساب سازمان در اجرای این آیین ‌نامه با رعایت سایر شرایط این آیین ‌نامه به حساب بستانکاری فروشنده منظور می‌ شود و برای خریدار در صورتی که مصرف ‌کننده نهایی یا عرضه کننده کالاها و خدمات صرفا معاف نباشد، اعتبار مالیاتی به حساب می ‌آید.

ماده 6 ـ در صورتی که تمام یا قسمتی از کالای فروش رفته و خدمات ارائه شده به خریداران، به استناد صورتحساب صادره در سامانه مودیان، برگشت شده باشد، فروشنده مکلف است مبلغ صورتحساب با احتساب مالیات و عوارض ارزش افزوده «به تناسب پرداخت صورت گرفته» را به خریدار مسترد نماید و مالیات و عوارض استردادی به عنوان بستانکاری فروشنده در دوره برگشت / اصلاح صورتحساب منظور می ‌گردد.

ماده 7 ـ در خصوص صادرات کالاها و خدمات به خارج از کشور، مودیان مشمول این آیین ‌نامه تکلیفی به واریز برخط مالیات و عوارض فروش به حساب اعلامی از سوی سازمان ندارند.

ماده 8 ـ مالیات و عوارض صورتحساب صادره برای معاملات حق ‌العملکاری مودیان مشمول که همزمان با صدور صورتحساب به حساب سازمان واریز می‌ شود، با رعایت کلیه قوانین و مقررات موضوعه، به حساب بستانکاری آمر (اعتبار مالیاتی) لحاظ می‌ گردد.

ماده 9 ـ پس از رسیدگی ادارات امور مالیاتی ذیربط و یا پس از اجرای کامل قانون پایانه ‌های فروشگاهی و سامانه مودیان برابر مقررات مربوط، چنانچه اضافه پرداختی مودیان مشمول این آیین ‌نامه جهت مالیات و عوارض متعلقه احراز گردد، برابر احکام مقرر در ماده 8 قانون، اضافه پرداختی یاد شده قابل تهاتر یا استرداد خواهد بود.

ماده 10 ـ تأخیر در پرداخت مالیات و عوارض در مواعد مقرر موضوع این آیین‌ نامه بر اساس ماده 37 قانون، موجب تعلق جریمه ‌ای به ‏میزان دو‌ درصد (2%) ‌در ماه، نسبت به مالیات و عوارض پرداخت‌ نشده و مدت تأخیر از موعد پرداخت مقرر در این آیین‌ نامه، خواهد بود.

 

سید احسان خاندوزی

وزیر امور اقتصادی و دارایی

بدون نظر

پیام بگذارید