8:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنجشنبه.

061-53222225

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

فیس بوک

توییتر

 

آیین نامه اجرایی بند (د) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور

موسسه اروند مشاور > اخبار  > آیین نامه اجرایی بند (د) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور

آیین نامه اجرایی بند (د) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور

آیین نامه اجرایی بند (د) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور

تاریخ : 1402/04/06

شماره : 5876961331هـ

پیوست : دانلود پیوست

وزارت امور اقتصادی و دارایی – وزارت کشور – وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزارت راه و شهرسازی – سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت وزیران در جلسه 1402/03/31 به پیشنهاد مشترک شماره 1/29393 مورخ 1402/02/28 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند (د) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور، آیین نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد

ماده 1 در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

 -1سکو (پلتفرم): بستر یا زیرساختی که امکان حضور یا مشارکت برخط مصرف کنندگان و عرضه کنندگان متکثر کالا و خدمات و محتوا را بر روی شبکه فراهم مینماید و دارای قواعد و سازوکارهای شفاف و بدون تبعیض است.

 -2سکوی داخلی: سکویی که تحت قوانین و مقررات کشور و در شبکه ملی اطلاعات فعالیت می نماید و بیش از پنجاه درصد (50%) مالکیت آن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی است.

 -3وزارت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

 -4سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور

ماده 2 سکوی داخلی مورد تأیید وزارت، لازم است شرایط زیر را دارا باشد:

 -1امکان گزارش گیری و ارائه اطلاعات معاملات و انجام فعالیتهای اقتصادی توسط کسب و کارهای اشخاص حقیقی در سکو را به صورت برخط داشته باشد.

 -2نسبت به احراز هویت کسب و کارهای اشخاص حقیقی فعال در سکو از طریق شماره تلفن همراه و شناسه (کد) ملی اقدام نماید.

 -3امکان اعلام فهرست کسب و کارهای اشخاص حقیقی که میزبانی می نماید را داشته باشد.

 -4امکان اعلام درآمد کسب و کارهای اشخاص حقیقی در سکو را داشته باشد.

تبصره 1 معاملات انجام شده در بستر سکوی (پلتفرم) داخلی که درگاه پرداخت نداشته باشد، منوط به تحویل کالا و دریافت وجه از طریق شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، کاروران پستی یا سایر ارائه دهندگان خدمات تحویل کالای مورد تأیید وزارت و در صورتی که بهای کالا یا خدمات به حساب سکوی (پلتفرم) داخلی واسط واریز شود و پس از کسر کارمزد سکو، به حساب فعالان کسب و کار واریز شود، مشمول مشوقهای موضوع این آیین نامه است.

تبصره 2 وزارت میتواند دستورالعمل اجرایی این ماده را ظرف (15) روز از تاریخ ابلاغ این آیین نامه تهیه و ابلاغ نماید.

ماده 3 کلیه سکوهای داخلی که دارای شرایط ماده (2) این آیین نامه بوده و متقاضی احراز شرایط ماده مذکور و اخذ تأییدیه میباشند موظفند در درگاهی که توسط وزارت معرفی می شود ثبت نام نمایند. وزارت موظف است فهرست سکوهای داخلی مورد تأیید را حداکثر تا (15) مرداد ماه به صورت عمومی منتشر نموده و به سازمان اعلام نماید. فهرست مذکور به صورت ماهانه به روز رسانی میشود.

ماده 4 سکوهای داخلی مکلفند:

 -1مشخصات اشخاص حقیقی که تا پایان سال 1401 دارای کسب و کار در سکو (پلتفرم)های داخلی بوده اند را ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه و مشخصات سایر اشخاص حقیقی که از ابتدای سال 1402 کسب و کار خود را در سکو (پلتفرم) های داخلی شروع می نمایند را ظرف یک ماه پس از شروع فعالیت به صورت برخط به سازمان اعلام و به روزرسانی نمایند.

 -2اطلاعات مربوط به درآمد ناشی از کسب و کار اشخاص حقیقی در سکو (پلتفرم)های داخلی در سال های 1401 و قبل از آن را به تفکیک هر سال ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه و میزان درآمد سال 1402 را حداکثر تا پایان اردیبهشت سال 1403 در قالبی که توسط سازمان اعلام میشود به سازمان ارسال نمایند.

ماده 5 مشوقهای مالیاتی موضوع این آیین نامه صرفا به درآمد آن دسته از اشخاص حقیقی تعلق میگیرد که تا پایان سال 1401، فاقد پرونده مالیاتی برای کسب و کار فعال در سکوی داخلی باشند و درآمد آنها ناشی از کسب و کار در سکو (پلتفرم)های داخلی دارای شرایط ماده (2) این آیین نامه و مورد تأیید وزارت باشد.

تبصره- اشخاص حقیقی که به صورت همزمان دارای درآمد ناشی از کسب و کار در سکو (پلتفرم) های داخلی و خارج از سکو (پلتفرم)های داخلی میباشند چنانچه بابت فعالیت خارج از سکوی داخلی دارای پرونده مالیاتی باشند، در صورتی میتوانند بابت درآمدهای ناشی از کسب و کار در سکو (پلتفرم) های داخلی از مشوقهای مالیاتی این آیین نامه استفاده نمایند که:

الف- فعالیتهای آنها در سکوی (پلتفرم) داخلی و خارج از آن به صورت منفک، مستقل و در محلهای مجزا انجام شده باشد.

ب- صورتحساب های فروش صادره هر کدام از فعالیت ها بر اساس نشانی مجزا (نشانی فعالیت و نشانی سکو) و برخط صادر شده باشد.

ج- درآمدهای مربوط به کسب و کار در سکو (پلتفرم)های داخلی در اظهارنامه و پرونده مالیاتی قبلی آنها منظور نشده باشد.

ماده 6 اشخاص حقیقی دارای کسب و کار در سکو (پلتفرم) های داخلی که تا پایان سال 1401 فاقد پرونده مالیاتی بوده اند با درخواست خود یا حسب اطلاع رسانی سازمان برای برخورداری از مشوقهای مالیاتی سالهای 1401 و 1402 موظفند فرآیند ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی کسب و کار اینترنتی خود را در پنجره واحد مالیاتی تکمیل و نسبت به تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر اقدام نمایند. در اجرای این حکم سازمان بر اساس داده های دریافتی موضوع بند (2) ماده (4) این آیین نامه و سایر اطلاعاتی که به موجب قوانین مربوط در اختیار دارد، نسبت به تولید اظهار نامه پیش فرض شخص حقیقی برای پرونده کسب و کار تشکیل شده در سکوی متناظر اقدام مینماید. اصلاح و تأیید اظهار نامه توسط مودی در موعد مقرر به منزله تسلیم اظهارنامه مالیاتی خواهد بود.

تبصره- برای سالهای 1400 و قبل از آن اعطای معافیت مالیاتی منوط به تسلیم اظهارنامه مالیاتی نمیباشد و معافیت مالیاتی صرفا نسبت به درآمدهای اعلام شده از طرف سکوها با رعایت مقررات تبصره (1) ماده (146) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم – مصوب 1366 و اصلاحات بعدی آن (به استثنای تسلیم اظهارنامه مالیاتی) اعطا میشود.

ماده 7 مشوق های مالیاتی موضوع این آیین نامه در صورتی به درآمد ناشی از کسب و کار در سکو (پلتفرم) های داخلی تعلق میگیرد که بهای کالا و خدمات ارائه شده از طریق سکو به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از مشتریان دریافت و پس از کسر کارمزد سکو به حساب فعالان کسب و کار واریز میشود.

محمد مخبر

معاون اول رئیس جمهور

بدون نظر

پیام بگذارید