8:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنجشنبه.

061-53222225

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

فیس بوک

توییتر

 

آیین نامه اجرایی تبصره 6 بند (ح) ماده 2 مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

موسسه اروند مشاور > اخبار  > آیین نامه اجرایی تبصره 6 بند (ح) ماده 2 مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

آیین نامه اجرایی تبصره 6 بند (ح) ماده 2 مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

آیین نامه اجرایی تبصره 6 بند (ح) ماده 2 مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

تاریخ : 1401/09/15

شماره : 17062360070هـ

پیوست : دانلود پیوست

وزارت صنعت، معدن و تجارت- وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- وزارت جهاد کشاورزی

وزارت نفت-وزارت اطلاعات- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی

اتاق بازرگانی- صنایع معادن و کشاورزی ایران

هیئت وزیران در جلسه 1401/08/25 به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت) و به استناد تبصره 6 بند ح ماده 2 مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز- مصوب 1400 آیین نامه اجرایی تبصره مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده 1- در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

1-     قانون: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز- مصوب 1392- با اصلاحات بعدی آن

2-     بانک مرکزی : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

3-     موسسه اعتباری: بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی که به موجب قانون یا با مجوز بانک مرکزی تأسیس شده و تحت نظارت بانک مرکزی می باشد .

4-     صرافی: شرکتی که با مجوز بانک مرکزی تأسیس شده و دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی است و موضوع فعالیت آن انجام عملیات صرافی می باشد .

5-     گمرک: گمرک جمهوری اسلامی ایران

6-     سازمان مناطق: سازمان مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی

7-     صادر کننده: شخص حقیقی و حقوقی که وفق پروانه صادراتی گمرک بر اساس قوانین، مقررات و آیین نامه های مربوط نسبت به صادرات کالا اقدام می نماید .

8-     تعهد ارزی صادراتی: معادل حداکثر صددرصد (%100) ارزش ارزی پروانه های صادراتی کالاها(محصولات)

9-     کارگروه: کارگوره بازگشت ارز حاصل از صادرات

10-سامانه های اجرایی: کلیه سامانه های مرتبط با برگشت ارز صادراتی از جمله نظام یکپارچه معاملات ارزی، سامانه نظارت ارز، ثبت مبادلات ارزی، تأمین ارز و سامانه جامع تجارت و سایر سامانه های مرتبط که برای اهداف گوناگون ایجاد و برای ثبت، سازمان دهی و پردازش اطلاعات صادراتی صادر کنندگان هم مورد استفاده قرار می گیرد .

11-مهلت برگشت ارز: مدت زمانی که صادر کننده می تواند نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به منظور رفع تعهد ارزی صادراتی و بهره مندی از مشوق ها و معافیت های مربوط، اقدام نماید.

12-تعهد ارزی صادراتی سر رسید شده: میزان تعهدات ارزی صادراتی ایفاد نشده در مهلت برگشت ارز.

13- روش های برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور شامل موارد زیر:

الف- فروش ارز به صورت حواله در سامانه نیما به بانک مرکزی، موسسه اعتباری و یا صرافی.

ب- واردات کالا در مقابل صادرات خود

پ- واگذاری ارز حاصل از صادرات به دیگران (غیر) جهت واردات کالا.

ت- تهاتر کالا به کالا

ث- فروش ارز به صورت اسکناس به بانک مرکزی، موسسه اعتباری و یا صرافی

ج- بارپرداخت تسهیلات ارزی اعطایی( اعم از اصل، سود و وجه التزام تأخیر تأدیه دین) از محل منابع بانک ها، صندوق توسعه ملی، حساب ذخیره ارزی، تأمین مالی خارجی(فاینانس)، بازتأمین (ریفاینانس)، بانک توسعه اسلامی، بانک توسعه و تجارت اکو، بانک جهانی و سایر منابع تسهیلاتی به تشخیص بانک مرکزی و تأمین ارز سهم الشرکه (آورده) متقاضی صرفا بابت واردات.

چ- تأدیه بدهی(دیون) ارزی( اعم از اصل و فرع) مرتبط با اعتبارات /بروات اسنادی وارداتی و یا ضمانت نامه های ارزی صادره پرداخت شده توسط موسسه اعتباری مطابق ضوابط ازی بانک مرکزی

تبصره – درخصوص موارد مذکور در جزء های (الف)،(پ)،(ث) این بند، تأیید بانک مرکزی ضروری است.

14-نسبت برگشت ارز: نسبت میزان برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی به یک یا ترکیبی از روش های تعیین شده، به مجموع ارزش تعهد صادراتی سر رسید شده .

15-سامانه جامع تجارت: سامانه نرم افزاری جامع یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت موضوع ماده 3 آیین نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب نامه شماره 46443/ت51559هـ مورخ 1395/04/23

16-خدمات بانکی: تمامی خدمات قابل ارائه توسط بانک ها و موسسات اعتباری به مشتریان.

ماده 13- در اجرای تبصره (6) بند (ح) ماده 2 مکرر قانون، به استثنای مالیات بر ارزش افزوده، برخورداری از کلیه معافیت های مالیاتی و هرگونه جایزه و مشوق های صادراتی برای درآمدهای حاصل از صادرات ( از سرزمین اصلی و مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی)، متناسب با میزان ایفای تعهد ارزی صادراتی می باشد .

ماده 15- موارد مشمول معافیت از ایفای تعهدات صادراتی به شرح زیر می باشد :

  1. صادرات کالا به مقصد عتبات عالیات جهت مصرف و نوسازی و تعمیرات اماکن متبرکه با اخذ تأییدیه از ستاد عتبات عالیات و کارگروه
  2. انتقال کالا از سرزمین اصلی به مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی به منظور مصرف در آن مناطق، با تایید سازمان مناطق
  3. صادرات خون آب (پلاسمای) انسانی به منظور واردات مشتقات مربوط برای مصارف داخلی با تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی(سازمان غذا و دارو)
  4. ماشین آلات و تجهیزاتی که به منظور استفاده در طرح (پروژه)های صادرات خدمات فنی و مهندسی به صورت قرارداد مهندسی، تأمین تجهیزات ، اجرا (ای پی سی اف) با انواع قراردادهای ساخت، بهره برداری ،انتقال (بی‌اتی) صورت می پذیرد تا زمان اتمام طرح (پروژه) و با تأیید کارگروه موضوع ماده 19 آیین نامه اجرایی حمایت از صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی موضوع تصویب نامه شماره 40527/27057 مورخ 1389/02/08 و اصلاحات بعدی آن.
  5. هزینه های مرتبط با اتلاف ، بازاریابی و فروش و سرمایه گذاری در سایر کشورها با تایید وزارت صنعت،معدن و تجارت (سازمان توسعه تجارت ایران.)

 

محمد مخبر

معاون اول رییس جمهور

بدون نظر

پیام بگذارید