8:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنجشنبه.

061-53222225

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

فیس بوک

توییتر

 

احکام مالیاتی آیین نامه اجرایی تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور

موسسه اروند مشاور > اخبار  > احکام مالیاتی آیین نامه اجرایی تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور

احکام مالیاتی آیین نامه اجرایی تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور

احکام مالیاتی آیین نامه اجرایی تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور

تاریخ : 1402/05/28

شماره : 9192861519هـ

پیوست : دانلود پیوست

تصویبنامه هیات وزیران

وزارت نفت- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- وزارت کشور

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت نیرو- وزارت آموزش و پرورش

وزارت راه و شهرسازی- سازمان برنامه و بودجه کشور- سازمان بهزیستی کشور

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران- کمیته امداد امام خمینی (ره)

هیئت وزیران در جلسه 1402/05/11 به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارتخانه های نفت،نیرو[1]، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بندهای (ب)، (ط) و (ی) و ذیل جدول تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور، آیین نامه اجرایی تبصره مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور

ماده 1 در این آیین ‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می ‌روند:

 -1قانون الحاق (2): قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 1393.

 -2قانون: قانون بودجه سال 1402 کل کشور.

 -3تبصره (14): تبصره (14) ماده واحده قانون.

 -4سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

 -5خزانه: خزانه داری کل کشور.

 -6بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

ماده 2

3 خزانه موظف است بدون نیاز به تخصیص، با اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ ها منابع مازاد بر جزء (6-1) بند (الف) تبصره (14) را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور نزد خزانه بابت سهم عوارض شهرداری ها و دهیاری ها موضوع ردیف های (1) و (2) پرداختی ‌های (مصارف) جدول تبصره (14) واریز نماید. به استناد جزء (3) بند (الف) تبصره (14)، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است عوارض مذکور را پس از وصول، حداکثر ظرف یک ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز نماید تا با تصویب شورای برنامه‌ ریزی و توسعه استان به شهرداری ها و دهیاری ها پرداخت کند و بیست و پنج درصد (25%) آن صرف تأمین و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و تأمین ماشین آلات دهیاری ‌های سراسر کشور با اولویت مناطق محروم شود. وزارت کشور مکلف است گزارش عملکرد این جزء را هر سه ماه یک بار به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

تبصره 2 به استناد جز (2) بند (الف) تبصره (14)، منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه بندی در سال 1398، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم شرکت ملی نفت ایران نمی‌ شود.

ماده 3

 -1نیروگاه‌ ها شامل نیروگاه ‌های مقیاس کوچک و بزرگ که تمامی برق خود را به شبکه سراسری برق تحویل می ‌دهند، مکلفند به ازای هر لیتر فرآورده نفتی و هر متر مکعب گاز طبیعی تحویلی مبلغ هفتصد و پنجاه (750) ریال با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به صورت نقدی و تعهدی در قبال صورتحساب صادره توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده ‌های نفتی ایران از طریق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران به حساب شرکت توانیر و یا شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی حسب مورد واریز نمایند. کل مبالغ واریزی بابت سوخت مصرفی از ابتدای سال در اختیار وزارت نیرو (شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی) قرار می‌ گیرد تا پس از پرداخت مالیات و عوارض مربوط، برای بازپرداخت تعهدات وزارت نیرو بابت احداث نیروگاه های سیکل ترکیبی (خصوصی و دولتی) پرداخت و هزینه شود. افزایش نرخ سوخت فوق ‌الذکر نسبت به سال 1401 در نرخ تعرفه‌ های برق مشترکین در چهارچوب قوانین به گونه‌ ای اعمال می‌ شود که متوسط نرخ دریافتی از مشترکین معادل افزایش نرخ مذکور باشد.

تبصره 1 وزارت نیرو مکلف است مالیات و عوارض موضوع این بند را تا پایان هر ماه به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نماید.

ماده 4

 -2به استناد بند (هـ) تبصره (14) قانون بودجه سال 1402، حق العمل خدمات جایگاه‌ های عرضه سوخت و فروشندگی ها با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده در سال 1402 و سایر تعهدات قانونی، با اعمال میانگین چهل درصد (40%) افزایش نسبت به سال 1401، تعیین می ‌شود. مبالغ حق العمل جایگاه ها از محل فروش توسط جایگاه های عرضه سوخت حسب مورد برداشت می شود. پرداخت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده خدمات جایگاه‌ ها به مأخذ ارزش خدمات آنها، بر عهده جایگاه های یادشده است و سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مبالغ را از طریق جایگاه های مذکور دریافت نماید.

ماده 5

 -1در اجرای جزء (6) بند (الف) تبصره (14) ، سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است مبلغ چهارصد و هشتاد و پنج هزار و دویست و نود میلیارد (485,290,000,000,000) ریال از منابع وصولی تبصره مذکور با تخصیص اعتبار سازمان بابت عوارض و مالیات ارزش افزوده فرآورده های نفتی و گاز طبیعی و ایفای تعهدات سازمان هدفمندسازی یارانه ها با اولویت جزء (2) بند (الف) تبصره (18) قانون[2] هزینه نماید. معادل هزینه ‌های مذکور به عنوان مصارف ردیف ‌های (1) و (2) جدول تبصره (14) اعمال حساب می ‌گردد و به منزله مفاصا حساب مالیاتی برای شرکت های مذکور می‌ باشد.

تبصره – در صورت افزایش فروش داخلی فرآورده ‌های نفتی و فروش داخلی گاز طبیعی موضوع ردیف ‌های (1) و (3) دریافتی‌ های (منابع) جدول تبصره (14) نسبت به ارقام مصوب و وصول منابع مازاد، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ ها مکلف به پرداخت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده مربوط به آن از محل افزایش ردیف‌ های (1) و (2) پرداختی ‌های (مصارف) جدول تبصره (14) نسبت به ارقام مصوب است.

 -2با عنایت به عدم پیش بینی معوقات مربوط به مالیات بر عملکرد، مالیات بر ارزش افزوده جرایم و عوارض و سود سهام دولت شرکت های مربوط، در ردیف های (3) ، (4) و (5) جدول پرداختی‌ های (مصارف) تبصره (14) ، هر گونه برداشت بابت این موارد از حساب شرکت های تابع وزارت نفت و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ ها از منابع مربوط به ردیف ‌های (3) ، (4) و (5) جدول پرداختی ‌های (مصارف) تبصره (14) مجاز نمی باشد.

ماده 7 پرداخت عوارض سبز موضوع ماده (27) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 بر عهده واحد‌های آلاینده می ‌باشد.

ماده 16

 -4سازمان هدفمندسازی یارانه ‌ها موظف است از محل منابع جزء (6-1) بند (الف) تبصره (14) موضوع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده فرآورده ‌های نفتی و گاز طبیعی و همچنین منابع حاصل از حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول حمایت دولت تا سقف هشت هزار میلیارد (8,000,000,000,000) ریال صرفا برای تأمین یارانه نان و پرداخت مستمری خانوارهای پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور هزینه نماید. دستورالعمل نحوه شناسایی، میزان پرداختی به هر خانوار و تعیین سهم هر یک از دستگاه‌ های حمایتی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین و ابلاغ می ‌شود[3].

 

محمد مخبر

معاون اول رئیس جمهور

بدون نظر

پیام بگذارید