8:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنجشنبه.

061-53222225

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

فیس بوک

توییتر

 

تاریخ اثر آراء هیات عمومی دیوان عدالت اداری بر پرونده های مطرح درمراحل حسابرسی، تشخیص و دادرسی مالیاتی

موسسه اروند مشاور > اخبار  > تاریخ اثر آراء هیات عمومی دیوان عدالت اداری بر پرونده های مطرح درمراحل حسابرسی، تشخیص و دادرسی مالیاتی

تاریخ اثر آراء هیات عمومی دیوان عدالت اداری بر پرونده های مطرح درمراحل حسابرسی، تشخیص و دادرسی مالیاتی

تاریخ اثر آراء هیات عمومی دیوان عدالت اداری بر پرونده های مطرح درمراحل حسابرسی، تشخیص و دادرسی مالیاتی

تاریخ : 1397/07/21

شماره : 9000/230/233/200

پیوست : دانلود پیوست

جناب آقای تقوی نژاد

رئیس کل محترم سازمان امور مالیاتی

با سلام و احترام

بازگشت به نامه شماره 200/3440/ص مورخ 1397/09/29 (1397/02/29 صحیح است) متضمن سوال در خصوص اینکه:

«1. در صورتی که در زمان معتبر بودن مصوبه، حسابرسی مالیاتی در حال انجام و یا برابر مفاد آن انجام شده باشد; آیا اقتضای رعایت رای ابطالی، تجدید حسابرسی مالیاتی به منظور تشخیص و مطالبه مالیات خواهد بود؟

  1. چنانچه حسابرسی، تشخیص یا مطالبه مالیات در زمان اعتبار مصوبه، بر اساس مفاد آن انجام شده باشد و پس از انتشار رای ابطالی در روزنامه رسمی، پرونده امر برای رسیدگی به اعتراض مودی مربوط به مالیات عملکرد سال یا سال های  قبل در هیات حل اختلاف مالیاتی مطرح گردیده، آیا هیات یاد شده مکلف به رعایت رای هیات عمومی جهت رسیدگی خواهد بود؟
  2. در صورتی که رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی در هنگام اعتبار مصوبه صادر گردیده و در زمان طرح شکایت نسبت به آن رای در شورای عالی مالیاتی، مصوبه ابطال شده باشد، آیا شعبه شورای عالی مالیاتی (که رسیدگی شکلی می نماید) می بایست با رعایت مفاد رای هیات عمومی دیوان به پرونده امر رسیدگی کند؟»

پس از طرح موضوع در کمیسیون مشورتی اقتصادی، اراضی و شهرسازی دیوان عدالت اداری، نظر کمیسیون مزبور به شرح زیر اعلام می گردد:

« چنانچه حسابرسی یا رسیدگی به اعتراض مالیاتی، قطعی و در زمان حاکمیت مصوبه سابق تمام مراحل قانونی را طی کرده باشد، مشمول رای هیات عمومی دیوان نیست و باید برابر مصوبه سابق عمل گردد. لیکن چنانچه مراحل حسابرسی و رسیدگی به اعتراض مالیاتی پایان نیافته باشد و پرونده در جریان باشد، استناد به مصوبه سابق که به موجب رای هیات عمومی دیوان باطل گردیده است، فاقد وجاهت قانونی است .»

محمد موحد

معاون حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری

بدون نظر

پیام بگذارید