8:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنجشنبه.

061-53222225

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

فیس بوک

توییتر

 

معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد

موسسه اروند مشاور > اخبار  > معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد

معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد

معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد از سال 1401 برقرار می شود

سعید محمد روز پنجشنبه (۲۹ مهر ۱۴۰۰) در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی منطقه آزاد انزلی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در ارتباط با معافیت مالیات  ارزش افزوده مناطق آزاد اظهار داشت: قانون مالیاتی مناطق آزاد اشتباهی بود که در بودجه ۱۴۰۰ و در کمیسیون تلفیق مجلس اتفاق افتاد. هنگامی که قولی به فعال اقتصادی داده می شود که طبق آن ۲۰ سال معاف از مالیات هستند نمی‌توان به دفعات این قانون را نقض کرد.

 

معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد

وی ادامه داد: این تعهد ( حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد) آسیب جدی به فعالان اقتصادی وارد میکند و کار غیرقانونی و غیرشرعی نیز بشمار میرود. ما نیز بطور جدی پیگیر این مسایل هستیم و تا پایان امسال این قانون را لغو خواهد شد.

دبیر عالی شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد: در توسعه زیرساخت‌های مناطق آزاد نیز متاسفانه اقدام اصولی انجام نشده است. در دنیا ابتدا زیرساخت‌ها آماده می‌شود سپس فعالان اقتصادی دعوت می‌شوند که در کشور ما متاسفانه فقط سیاست غلط زمین فروشی اعمال شده است.

مشاور رئیس جمهور گفت: راهکار این موضوع استفاده منابع برای سرمایه گذاری جهت توسعه زیرساخت هاست و اینکه بودجه‌های عمرانی برای توسعه‌ای زیرساخت ها لحاظ شود .

وی خاطر نشان ساخت: در حال حاضر هفت منطقه آزاد دیگر بر تعداد مناطق آزاد کشور اضافه شده و ما در مجموع ۱۵ منطقه آزاد خواهیم داشت که همه اینها مشکلات زیرساختی دارند و از محل تامین اعتبارات عمرانی در بودجه باید لحاظ شود و پیگیریم در بودجه ۱۴۰۰ این امر اتفاق بیفتد.

معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد

 طبق اخبار گذشته معافیت مالیات بر ارزش افزوده  – اقتصادی  از تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ حذف شد.

 

معافیت مالیاتی شامل 3 بخش ” مالیات بر درآمد ” و ” مالیات بر ارزش افزوده ” و ” مالیات بر حقوق” می باشد که در 2 سال گذشته معافیت مالیات بر حقوق و معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد حذف شده بودند و قرار بر این شد مجدد معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد برقرار شود .

مالیات بر درآمد چیست ؟

مالیات بر درآمد نوعی مالیاتی است که دولت به نسبت درآمد اشخاص حقیقی و شرکتها به استناد قانون اخذ میکند.

معمولاً نرخ‌های مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به صورت جدولی و تصاعدی است ولی معمولاً نرخ‌های مالیات بر درآمد شرکت‌ها ثابت است. در ایران نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها به استناد ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم بیست و پنج درصد (25%) است.

در این قانون مالیات بر عهده فروشگاه یا شرکت می باشد و محاسبه مالیات بر اساس میزان سود ان کسب و کار می باشد . ولی در قانون مالیت بر ارزش افزوده مالیات بر عهده خریدار می باشد به دولت پرداخت می شود. البته معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد باعث حذف این مالیات در مناطق آزاد گردیده است.

ماده ۱۰۵

جمع درآمد شرکت‌ها و درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌شود ، پس از وضع زیان‌های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت‌های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای می‌باشد ، مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد (25%) خواهند بود .

مالیات بر ارزش افزوده چیست ؟

مالیات ارزش افزوده در سال 1400 برابر با 9 درصد مبلغ کل ناخلص فروش یا صورت وضعیت شما می باشد یعنی در صورتی که شما یک فاکتور یا صورت وضعیت به مبلغ  1.000.000.000 ریال داشته باشید میباست 9 درصد بر روی صورت وضعیت یا فاکتور که معادل 90.000.000 ریال است کشیده و از خریدار دریافت و به اداره مالیات پرداخت نمایید . در اصل به شیوه دقیق تر می توان تعریف کرد که  مالیات ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، اینست که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده»‌های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد.

کسب و کار ها در مناطق آزاد از معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد در سال 1401 برخوردار می شوند

مالیات بر حقوق چیست ؟

هر ساله دولت برای کارکنان بخش خصوصی و دولتی مبلغ پایه ای را در نظر میگیرد و در صورتی کارکنان این شرکتها بیشتر از این مبلغ حقوق دریافت بکنند میبایست درصدی از مابه التفاوت ان را مالیات پرداخت بکنند .

سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۰ سالانه مبلغ چهارصد و هشتاد میلیون (۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.
نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق‌العاده ماده ۸۵ قانون مالیات‌های مستقیم به صورت مازاد بر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ده‌درصد (۱۰%) و نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه پانزده‌درصد (۱۵%) و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه بیست‌درصد (۲۰%) و نسبت به مازاد چهار برابر مشمول مالیات بیست و پنج‌درصد (۲۵%) اصلاح می‌گردد

دولت در اردیبهشت سال 1399 اقدام به حذف مالیات بر حقوق مناطق آزاد کرد 

بدون نظر

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته شده است.